מעמק רפאים לעמק הבכא

להלן מאמר שתורגם מאנגלית מחשי גבירצמן–המקור באנגלית נמצא כאן  

ככלל אני לא מרגיש שאני זורע בהלה או פחדים. אני מעדיף לחשוב על דברים עם ראש צלול ונקי, להבין את כל מה שמתרחש, לבחון ולהסתכל על כל העובדות ואז להגיע למסכנה ברורה והגיונית. אם כל זה אני עוקב אחרי כל ה’בלאגן’ מסביב להמשך הרכבת הקלה לרחוב עמק רפאים. קראתי מאמרים וכתבות על הנושא, פוסטים שאנשים כתבו, אפילו דיברתי עם אנשים בקיצור על זה. אבל, החלטתי, שלאור העובדה שיש לי משפחה שגרה בסביבה, אני אלך לבקר את המקום, ‘לראות את העובדות בשטח’. ולהבין יותר על מה מדובר.

אני מאד שמח שהחלטתי לעשות כן. הלכתי 3 שעות בכל האזור. לפי מפה של ‘השינויים’ שאמורים להיעשות באזור. אנשים חושבים (בטעות) שכל הפרויקט הזה זה להרחיב את רחוב עמק רפאים, לשים פסי רכבת וזהו. לא כן הדבר. הלוואי שזה היה כל מה שצריך לעשות.

אולם, אני יכול להגיד בוודאות שכל מי שחושב שהשינויים הללו- שינוי תשתית, זרימת תחבורה והרס במקום –יביא לתועלת ולמשהו טוב- מאד מאד טועה. אני אומר את זה כי הם לא יכולים לתאר לעצמם ‘על אמת’ מה באמת יקרה. זה כן יהיה כמו ‘אזור הדימדומים’ ונצטרך לקבל הרבה עזרה לחזור למוטב. קצת ‘בהלה’- רחוק מזה. יותר לעניין –הגיון.

חשוב לשים לב שכל המפגשים הציבוריים שהיו באזור רחוב עמק רפאים היו שנים רבות אחרי שהציעו את ההצעות לשינוי וכמובן שכבר אין אפשרות לשנות. באים לציבור אחרי שמחליטים את כל ההחלטות- כאילו לתת לנו קול אבל כך לא קורה- אותו הדבר היה בפסגת זאב בזמנו

מהרגע שהחליטו על התוכניות והעבירו אותן לציבור הרחב, זה הועבר דרך ‘גנות העיר’ עם אפס שקיפות. כאשר אנשים פעילים רצו לדבר עם המארגנים בעירייה אמרו להם ‘לא- אבל במידה ונרצה לשמוע אתכם נחזור אליכם’. וכמובן שלא שמעו מהם עוד. אם אזרח רצה להסתובב בשכונה עם משהו מקבוצת התכנון –אמרו להם שזה בלתי אפשרי. ולמה? כי אסור לגלות מי האחראי. מי מנהל העניין , מי המתכנת –הכל בגדר סוד כמוס.

יש שקיפות אפסית

סבלנות- אסביר מה שאוכל לגבי מה שרוצים לעשות. הם לא רשומים בסדר חשיבות מסוים.

כתבתי את זה אחרי שהלכתי פיזית ברחובות השונים לראות את העובדות בשטח. ולא רק לפי מאמרים שקראתי

כדי לדאוג לתחבורה נאותה של מכוניות ,מוניות, אוטובוסים, וגם הרכבת יהיו 11 רמזורים למשך 1300 מטר כביש. בערך כל     118מטר רמזור. עשו את זה גם בפסגת זאב- יש כעת 6 רמזורים במקום שהיו 2  וזה מאד מאיט את התחבורה

יצטרכו לעקור עשרות עצים – חלק מהם כבר מאות שנה באזור –או שיהרסו אותם או שיעבירו אותם לשכונות אחרות.

פארק מסילה- שהוא בגבול של מאחורי מושבה גרמנית ובקעה יצטרכו לשנות אותו לגמרי. רחובות עם תחבורה סואנת יהיו נושקים את הפארק איפה שמאות ילדים משחקים כל היום. הרעש והערפיח מהמכוניות ומשאיות יחד עם הרס של כל הירק והעצים יהפוך את נאות המדבר הזה לאזור נטוש.

IMG_20160816_155421487

אזורים בשכונה איפה שיורידו עצים וקירות לא יהיו עם מדרכות רחבות. לא יהיה מקום לעגלות של תינוקות, כיסא גלגלים, ואפילו הולכי רגל יצטרכו ‘לצעוד’ בכביש יחד עם התחבורה הסואנת.

יצטרכו לשנות את תוואי הכבישים כך שמכוניות שתגענה לצמתים לא יוכלו לראות את המכוניות שבאות מכיוונים שונים- יצטרכו ‘לזחול’ לצומת כדי לראות לאן לנסוע. זה יכול לגרום לתאונות.

כבר יש כביש אחד שהוא מאד צר שהוא לא מיועד לנסיעה. אך חושבים להפוך אותו לכביש סואן כדי להגיע לעמק רפאים. כעת הרחוב צר ביותר. ואפילו אם יורידו את הקיר לצידו לא יהיה מספיק מקום לנסוע בו.

IMG_20160816_155750274

 

לגבי ביטחון/בטיחות- יהיה רק נתיב אחד של הכביש לכיוון פייר קניג. ורק נתיב אחד של מסלול רכבת. במידה ותהיה תאונה ו/או מכוניות הצלה, אמבולנסים, מכבי אש וכו’ יצטרכו לעבור באזור להגיע ליעד לא תהיה אפשרות כזאת. לא יהיה מקום לעצור בצד של הכביש או לעקוף את הרכבת או מכוניות. האחראים לא חשבו על זה . אותה הבעיה יש במסלול כעת של הרכבת אבל לפחות יש 2 מסלולים אם חייבים לעקוף את הרכבת עוד אפשרי- אבל אם יש בעיה ברכבת תהיה עצירה של כל התחבורה- לא יהיה מקום לזוז

כרגע הרחוב ואזור מאד אסתטי. יש בניינים היסטוריים וגם הרבה ירק ועצים. אחרי כן יהיה רק רחוב עם מקום למכוניות ורכבת וגם זה בקושי- בלי עצים, בלי בניינים היסטוריים, בלי היופי וייחודיות שיש כעת. כן יהיו חוטי חשמל ועמודים של הרכבת

ו-11 רמזורים

maxresdefaultjaffa-road-jerusalem-israel-dx39w5

(Above a view of Emek Refaim (L) today and Jaffa Rd with all the cabling)

  • כרגע יש גישה לבריכת שחיה אולימפית שיש בבניין ברחוב עמק רפאים. לפי ה’תכנון’- מתכוונים להרוס את הבניין וגם הבריכה. לבנות בניין אחר עם בריכה קטנה- כ-1/3 ממה שיש כעת ותהיה אפשרות להגיע לבריכה רק מפארק מסילה שגם ככה האזור תהיה מלא תחבורה, פקקים וכו

     יש רחוב יהושע בן נון שהוא מאד צר. מתכוונים להפוך אותו לרחוב סואן עם מכוניות, מוניות, אוטובוסים, משאיות, אופניים, כיסא גלגלים ועגלות תינוקות והולכי רגל. כל זה על רחוב צר ביותר.

     אל נא לשכוח את כל החנויות, עסקים, בתי קפה, מסעדות ברחוב הזה. יקרה להם מה שקרה לרחוב יפו והסביבה כאשר בנו את המסלולים של הרכבת שמה. מעין אינטיפאדה שלישית. כבר יש שינויים ברחוב ובעסקים בגלל המתחם של ‘התחנה הראשונה’ ובכל זאת בערב אפשר לראות יותר מ-500 סועדים שיושבים בבתי קפה ומסעדות שונות. למשך היום יותר מאלף איש מסתובבים שמה. לא כולם גרים באזור. כאשר העסקים הללו יצטרכו ‘לסגור את ודלתותיהן’ בגלל הבניה וההרס-הן לא יפתחו שוב אחרי 6 שנים של בניה והכנה. אל נא לשכוח שברחוב הזה יש פעמיים בשנה ירידי רחוב שלא יתקיימו לכמה שנים

    ואז כמובן- השאלה: למה? בשביל מה צריכים את כל השינויים הללו שרק יגרמו לאסונות? נכון- צריך להרחיב את הפעילות של  את התושבים הרכבת הקלה אבל למה דווקא לשכונה הזאת? יהרסו אותה לגמרי. ולמה הכל בסוד? למה אין נציג של העירייה שמוכן לבוא לשמוע?

    והתשובות??!!  כסף ורווח פוליטי. אכן- תעקבו אחרי הכסף ותראו מי מרוויח מזה. תעקבו אחרי הפוליטיקה ותראו מי מרוויח מהדבר המגוחך הבלי הגיוני הזה. אם היה רק מישהו אחד מהעירייה שהיה מוכן ללכת בשכונה ולראות מה הם חושבים לעשות וכמה טעויות הם מתכוונים לעשות לשכונה הזו. רק אז יראו במו עיניהן כמה שזה מגוחך.

    אז אפשר לשאול. למה אכפת לי דווקא? אני לא גר שמה. נכון- אולי אם תהיה שם רכבת אני ארוויח מזה.

    האמת- מושבה הגרמנית היא אחד השכונות האוטנתיות שנשארו בירושלים. זה לא רק מושבה גרמנית. זה נכס לאומי. זה מביא תיירים לראות את בתי הטמפלרים. אנשים מרגישים אווירה מיוחדת לירושלים.

    כל מה שזה יעשה- זה ‘ימחק’ את האווירה המיוחדת.

    האמת- יש כמה הצעות שונות חילופיות של אזרחים לתוכנית הזאת. אך אפילו שהציעו אותן (והן יותר זולות, יותר אפקטיביות  ומשאירות את הייחודיות של השכונה) העירייה לא הסכימה אפילו לדבר על זה אפילו שלא ראו אותן.

     אתם באמת רוצים לשתוק על זה? מה כן אפשר לעשות? אפשר להעביר את הפוסט הזה הלאה. אפשר להיות בקשר עם

  • ראש העיר, ניר ברקט

    sar@mot.gov.il ישראל כץ

  •   sar@mof.gov.il  משה כחלון

  • תגידו להם מה שיש לכם להגיד. תגידו כמה שזה מצער אתכם. ותסבירו שבזמן הצנע הכלכלית שיש לנו כעת, איך אפשר להוציא כספים כל כך גדולים על פרויקט הזה?

    אני מבקש שתקומו- תגידו את שלכם, שישמעו אתכם. ולא נהפוך את עמק רפאים לעמק הבכא.

     

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s